Jesus älskar smala tjejer

Jesus älskar smala tjejer

Storytel Original 2023

Niina Repo, Akseli Kouki, Janne Huuskonen

Jesus älskar smala tjejer handlar om en religiös sekt som lockat till sig unga människor i Finland sedan 1980-talet. I ljudboken samtalar tre personer som lämnat rörelsen med en journalist. Manuskriptet är skrivet av Niina Repo, Akseli Kouki och Janne Huuskonen, som själv varit med i sekten.

Till en början får unga, vilsna själar uppleva varm gemenskap i det lilla kristna samfundet. Janne Huuskonen, som kom i kontakt med sekten som tonåring, upplevde att det inte kunde finnas något lika bra samfund. Man kunde tala om allt och alla var snälla mot varandra. Men, när den karismatiska ledaren tycker att gruppen är tillräckligt stor ”stänger” han sekten, ökar kontrollen och skärper kraven. Alla kan vara Guds barn så länge de jobbar hårt, är lydiga - och smala.

Den gemenskap och kärlek medlemmarna upplever i början byts ut i hård kontroll. För männens del blir det långa dagar av dåligt avlönat arbete i ledarens företag. Männen ska vara ”riktiga män” och hemmets överhuvud, vilket till exempel innebär att under måltiderna sitta vid bordsändan.

Kvinnorna ska underkasta sig sina män, ta hand om hemmet och uppfostra barn i hemskola. Kvinnorna ska följa strikta regler gällande allt från mat till sexualitet - och vara smala. De ska också vara beredda på ”kramar” från andra män i sekten.

Det hör till sakens natur att det är svårt att hitta information om sekten. Det kommer fram att sekten verkat i Finland sedan 1980-talet och att den i början kallades Bibelsällskapet, senare Firman. Även om boken ger ytterst lite information om själva sekten ger den en utmärkt bild av vad som kännetecknar sekter; vad det är som lockar, varför det ofta är unga som dras med och vad som gör att det är så svårt att komma ur dem.

“Alla som arbetar med unga behöver känna till de socialpsykologiska mekanismer som gör att människor i vissa omständigheter är redo att ge över kontrollen till manipulativa ledare och vad som kan fungerar som ”vaccination” mot att gå med i osunda grupper.

Alla som arbetar med unga behöver känna till de socialpsykologiska mekanismer som gör att människor i vissa omständigheter är redo att ge över kontrollen till manipulativa ledare och vad som kan fungerar som ”vaccination” mot att gå med i osunda grupper. Konfirmandarbetet nämns flera gånger i boken, vilket är orsaken till att den här recensionen skrivs. Det kommer nämligen fram att gränserna mellan församlingens ungdomsarbete och den framväxande sekten var diffusa både för de unga och deras föräldrar. Många församlingsunga får inbjudan till bibelstudium som leds av sektledaren och flera av de betydelsefulla gemenskapskvällarna i sekten är fortsättningar på församlingens ungdomskvällar.

Boken kom ut på svenska (i Finland) på Storytel Original år 2023 och har redan översatts också till finska och danska. Boken har väckt stort intresse också utomlands, medan läsarnas mottagande har varit mycket varierande. Jag tycker boken är mycket bra; tankeväckande, skrämmande och mycket viktig! Hoppas du har möjlighet att lyssna på den – kanske tillsammans i konfirmandteamet?!

Helena Salenius