”Mordet på den öppna kulturen”

237 sidor

Labyrinth books förlag

Vasa, 2023

Etikprofessorns nya karriär

Tage Kurtén väcker viktiga frågor i sin nya deckare

Emeritus professorn i etik vid Åbo Akademi, Tage Kurtén, har på kort tid publicerat två kriminalromaner. Den första utkom för ett par år sedan och handlade om konsekvenserna av den vinstfixerade universitetsreformen i Finland. Händelserna i den nya boken ”När skönheten kom till byn…” med underrubrik ”Mordet på den öppna kulturen” handlar om de stora bokförläggarnas dominans i förläggarvärlden. Något som går ut över författare som inte fått genomslag i de skönlitterära inre kretsarna. Oavsett alstrens kvalitet. Kurténs bok är i sammanhanget ett talande exempel.

Handlingen i Kurténs nya bok känns igen från hans debutroman. Den utspelas i Åbo akademis solenna byggnad, där det nya uppstickarförlaget har säte under ledning av den från Sverige rekryterade professionella förlagschefen. Författaren beskriver med inlevelse och djup kunskap universitetsstadens charm och den inbjudande miljön. Att ett mord kunde äga rum i denna rofyllda och mysiga miljö känns främmande.

När läsaren väl vant sig vid namnen på huvudpersonerna fångar intrigen läsaren helt. Ovissheten om vad som kommer att hända får en att otåligt läsa vidare. I det här skedet frapperas man av författarens professionella grepp. De logiska slutsatserna visar sig vara av största betydelse när det gäller att lösa en mordgåta. Läsaren får själv ana sig till vem som är den skyldiga. Den som läst Kurténs förra bok i samma genre, ”Makten och härligheten - Mordet på det öppna universitet” känner igen intrigupplägget och platsen där händelserna utspelas. Det är att hoppas att Kurtén i en kommande bok förmår fönya sig.

Underrubriken i den nu aktuella kriminalromanen ”Mordet på den öppna kulturen” inbjuder till djupare förståelse och reflektion. Åtminstone i tre hänseenden.

Kurtén gör en svidande vidräkning med förlagsvärlden. Detta gäller i alla fall de litterära förlag som ger ut böcker på svenska i Finland. Två stora förlag avgör långt vems alster duger. Men också media har en benägenhet att i sina recensioner negligera de små förlagens bidrag. På så sätt skapas en skev kulturdebatt.

Ryktesspridningens fara i en småstad exemplifieras i boken av en teologiestuderande, som under sin skoltid fattat tycke för sin modersmålslärare. Passionen var ömsesidig och kulminerade i en kortvarig sexuell relation. Den teologiestuderande ynglingen ville under sin studietid i Åbo vidga sin litterära repertoar med en roman, där han bl.a. beskriver sitt förhållande med lärarinnan från skoltiden. Hon har sedermera avancerat till rektor för gymnasiet i den österbottniska småstaden. Förlagsredaktören som tagit del av manuset till romanen vill inte publicera boken, trots att förlagschefen gett grönt ljus. Hon är syster till rektorn i småstaden och känner igen henne på beskrivingen.

En tredje eftertanke i Kurténs bok gäller kyrkans och dess församlingar. I sin tilltänkta roman öppnar sig den unga teologen också om sina upplevelser under uppväxten på församlingens läger. Ungdomsledaren i församlingen hade fattat sexuellt tycke för de unga pojkarna och minnet av det skedde hade etsat sig kvar i den unga teologens minne. Ungdomsledaren har på äldre dar fortsatt sina studier med teologi och de två träffades på campus i Åbo. Han hade av förlagsredaktören fått kännedom om den yngre teologens romanplaner, vilket gjorde honom nervös.

När det gick upp för de ansvariga i teologiundervisningen att en studerande som ville bli präst hade visat fallenhet för homosexualitet ställdes de inför en svårt dillemma. Hur skulle de förhålla sig till att en blivande präst är homosexuell? Det är för mig obeant om man i teologiutbildningen Finland har beredskap att hantera denna typ av frågor.

Tage Kurtén sätter i sin kriminalroman fingret på ömma punkter. Att han i romanform väcker obesvarde fågor är behållningen av en läsvärd och viktig kriminalroman.

Olav S. Melin